Jak rozpoznać chińskie felgi
Jak rozpoznać chińskie felgi
Jak rozpoznać chińskie felgi
Jak poznać czy stalowa felga to „chińszczyzna” ? Aby najlepiej na to pytanie odpowiedzieć najpierw trzeba sprawdzić produkt od podstaw – kupić - obejrzeć – testować. Jak pomyślano tak zrobiono. Wpierw zakup kilkunastu ich kompletów, rozprowadzanych na terenie Polski przez niektórych polskich dystrybutorów opon i felg i do dzieła zaczynamy:
Ale kto może to sprawdzić ? Czy takie testy można przeprowadzić w domu ? Hmm coś tam można ale w żaden sposób nie jest to wiarygodne, aby profesjonalnie podejść do tego zagadnienia felgi te zostały wysłane do fabryki felg stalowych AMBROSETTI w Szwajcarii i tam przeszły bardzo szczegółowe badania. W trakcie badań w fabrycznym laboratorium analitycznym, o standardzie TUV, sprawdzano wszystkie możliwe parametry felg, i o zgrozo ! powstała dłuuuuga lista reczy na które kupujący musi wiedzieć !
-
1) Większość badanych felg stalowych miała oznaczenia 4-cyfrowym numerem referencyjnym KFZ, naklejonym na obręczy, sugerując tym samym że są to albo felgi KFZ, albo przynajmniej że są to ich odpowiedniki (ładna ściema)
-
-
2) Test obciążeniowy. Dla przykładu „odpowiednik” naszej referencji 8077 (Kia) osiągnął 70% wartości normatywnych, podczas gdy „odpowiednik” felgi 8795 (Ford) jedynie 62%. Czyli felga jest o 30% a w drugim wypadku o 38% słabsza od oferowanej przez kelban.pl felgi stalowej oryginalnej KFZ – hmm o ile jest większe ryzyko że felga pęknie na „równych” polskich drogach ?
-
-
3) Elementy pozycjonujące felgę, takie jak otwory pod śruby, czy otwór pod zawór, otwór środkowy (ten do montażu na piaście) nie spełniają standardów normatywnych, co może powodować drgania całego koła w trakcie jazdy, bądź wykluczyć możliwość jej montażu.
-
-
4) Niewłaściwy kształt zewnętrznego rantu felg nie gwarantuje pewnego osadzenia stopki opony, co może doprowadzić do zsunięcia się opony do wnętrza felgi, w przypadku gwałtownej utraty ciśnienia w oponie. Użytkownik samochodu odczuje gwałtowne szarpnięcie pojazdem i natychmiastowa utratę kontroli nad torem ruchu pojazdu.
-
-
5) Ilość i wielkość otworów wentylacyjnych w feldze stalowej nie zawsze odpowiada standardom pierwszego montażu, a więc i ilości tych otworów w felgach KFZ. Powoduje to nieodpowiednią wentylację tarcz hamulcowych.
-
6) W „odpowiedniku” felgi 9165 (VW) nie jest zachowany właściwy dystans pomiędzy wewnętrznym rantem obręczy i zaciskami hamulcowymi. Oznacza to, że w niektórych modelach przewidzianych do jej montażu aut, zamontowanie takiej felgi będzie niemożliwe! W niektórych, pomimo możliwości zamontowania, może dojść do obcierania zacisków o obręcz w trakcie jazdy, no chyba że „spiłujemy” zacisk hamulcowy a jako serwis kelban.pl który od 10 lat świadczy usługi montażu kół możemy zapewnić iż widzieliśmy już takie modyfikacje
-
-
7) W „odpowiednikach” 8077, 7965 i 8795 otwór pod zawór został wykonany niechlujnie, posiada ubytki oraz ostre sterczące elementy, które to mogą ułątwiac wydostawanie się sprężonego powietrza z koła lub w wyniku tarcia o ostre elementy całkowitego uszkodzenia wentyla które spowoduje w najlepszym wypadku powolne uchodzenie powietrza (flak po nocy gdy rano jedziesz do pracy – oh ! ale się ucieszysz), bądź gwałtownego spadku ciśnienia w oponie, oby nie w trakcie jazdy ;/
-
8) Niektóre z badanych referencji posiadały „bicie” poziome i pionowe znacznie przekraczające dopuszczalne normy i tolerancję. Efekt ? nadmierne drgania całego koła w czasie jazdy.
-
-
9) Otwory wentylacyjne w feldze stalowej zostały wykonane nieprecyzyjnie i niedokładnie, a ich krawędzie posiadają ostre sterczące elementy.
-
-
10) Test lakieru - Żadna z badanych felg (100% bubel) nie przeszła tzw. testu polimeryzacji. Lakier na tych felgach nie został odpowiednio utwardzony i felgi stalowe zaczynają się już odbarwiać i korodować – przed pierwszym montażem! A o ilości soli która jest świetnym katalizatorem, na polskich drogach nie trzeba przypominać …
-
-
11) Wszystkie badane felgi są dużo cięższe od swoich niemieckich „odpowiedników”. Dla przykładu felga 7965 waży 7,4 kg (+/-5%), podczas gdy jej „chińska wersja” 9,81 kg. To 2 kilogramy więcej dla twojego koła które musi rozpędzić ! 2 kilogramy więcej by wprawić to koło w ruch 2 kilogramy więcej – na pewno stacja pali się ucieszy :)
Jak wycenić bezpieczeństwo ? NIE da się ? Oczywiście że się da, KAŻDY który świadomie kupuje produkty o takich „niedoskonałościach” właśnie to robi.
Wybierając tańszą „chińską” felgę lub inną z nieznanego pochodzenia, może się zdarzyć, że w efekcie płacąc niższą cenę otrzymują produkt zdecydowanie gorszy, a w niektórych przypadkach, wręcz nienadający się do użycia.
www.kelban.pl swoim klientom oferuje felgi stalowe niemieckiego producenta KFZ który spełnia wymogi standardu TUV.