Wybierz markę
Wybierz model
Wybierz typ
ABE Filtr
Wszystkie
Klasa Kompakt
Ocena od 40-59 punktów
Klasa Komfort
Ocena od 60-79 punktów
Klasa Prestige
Ocena od 80-100 punktów
Dayton
Dębica
Kormoran
Sava
Vredestein
Uniroyal
BFGoodrich
Barum
Continental
Firestone
Fulda
General
Hankook
Linglong
Nokian
Kleber
Bridgestone
Dunlop
Goodyear
Michelin
Pirelli

Jak rozpoznać chińskie felgi

Jak rozpoznać chińskie felgi

 

Jak rozpoznać chińskie felgi

 

Jak poznać czy stalowa felga to „chińszczyzna” ? Aby najlepiej na to pytanie odpowiedzieć najpierw trzeba sprawdzić produkt od podstaw – kupić - obejrzeć – testować. Jak pomyślano tak zrobiono. Wpierw zakup kilkunastu ich kompletów, rozprowadzanych na terenie Polski przez niektórych polskich dystrybutorów opon i felg i do dzieła zaczynamy:

Ale kto może to sprawdzić ? Czy takie testy można przeprowadzić w domu ? Hmm coś tam można ale w żaden sposób nie jest to wiarygodne, aby profesjonalnie podejść do tego zagadnienia felgi te zostały wysłane do fabryki felg stalowych AMBROSETTI w Szwajcarii i tam przeszły bardzo szczegółowe badania. W trakcie badań w fabrycznym laboratorium analitycznym, o standardzie TUV, sprawdzano wszystkie możliwe parametry felg, i o zgrozo ! powstała dłuuuuga lista reczy na które kupujący musi wiedzieć !

  • 1) Większość badanych felg stalowych miała oznaczenia 4-cyfrowym numerem referencyjnym KFZ, naklejonym na obręczy, sugerując tym samym że są to albo felgi KFZ, albo przynajmniej że są to ich odpowiedniki (ładna ściema)

  •  

  • 2) Test obciążeniowy. Dla przykładu „odpowiednik” naszej referencji 8077 (Kia) osiągnął 70% wartości normatywnych, podczas gdy „odpowiednik” felgi 8795 (Ford) jedynie 62%. Czyli felga jest o 30% a w drugim wypadku o 38% słabsza od oferowanej przez kelban.pl felgi stalowej oryginalnej KFZ – hmm o ile jest większe ryzyko że felga pęknie na „równych” polskich drogach ?

  •  

  • 3) Elementy pozycjonujące felgę, takie jak otwory pod śruby, czy otwór pod zawór, otwór środkowy (ten do montażu na piaście) nie spełniają standardów normatywnych, co może powodować drgania całego koła w trakcie jazdy, bądź wykluczyć możliwość jej montażu.

  •  

  • 4) Niewłaściwy kształt zewnętrznego rantu felg nie gwarantuje pewnego osadzenia stopki opony, co może doprowadzić do zsunięcia się opony do wnętrza felgi, w przypadku gwałtownej utraty ciśnienia w oponie. Użytkownik samochodu odczuje gwałtowne szarpnięcie pojazdem i natychmiastowa utratę kontroli nad torem ruchu pojazdu.

  •  

  • 5) Ilość i wielkość otworów wentylacyjnych w feldze stalowej nie zawsze odpowiada standardom pierwszego montażu, a więc i ilości tych otworów w felgach KFZ. Powoduje to nieodpowiednią wentylację tarcz hamulcowych.

     

     

    chińska felga stalowa niedorobione elementy chłodzenia i otwory

  • 6) W „odpowiedniku” felgi 9165 (VW) nie jest zachowany właściwy dystans pomiędzy wewnętrznym rantem obręczy i zaciskami hamulcowymi. Oznacza to, że w niektórych modelach przewidzianych do jej montażu aut, zamontowanie takiej felgi będzie niemożliwe! W niektórych, pomimo możliwości zamontowania, może dojść do obcierania zacisków o obręcz w trakcie jazdy, no chyba że „spiłujemy” zacisk hamulcowy a jako serwis kelban.pl który od 10 lat świadczy usługi montażu kół możemy zapewnić iż widzieliśmy już takie modyfikacje

  •  

  • 7) W „odpowiednikach” 8077, 7965 i 8795 otwór pod zawór został wykonany niechlujnie, posiada ubytki oraz ostre sterczące elementy, które to mogą ułątwiac wydostawanie się sprężonego powietrza z koła lub w wyniku tarcia o ostre elementy całkowitego uszkodzenia wentyla które spowoduje w najlepszym wypadku powolne uchodzenie powietrza (flak po nocy gdy rano jedziesz do pracy – oh ! ale się ucieszysz), bądź gwałtownego spadku ciśnienia w oponie, oby nie w trakcie jazdy ;/

     

    chińska felga stalowa niedorobiony otwór na wentyl

     

    chińska felga stalowa żle zrobiony otwór na wentyl

  • 8) Niektóre z badanych referencji posiadały „bicie” poziome i pionowe znacznie przekraczające dopuszczalne normy i tolerancję. Efekt ? nadmierne drgania całego koła w czasie jazdy.

  •  

  • 9) Otwory wentylacyjne w feldze stalowej zostały wykonane nieprecyzyjnie i niedokładnie, a ich krawędzie posiadają ostre sterczące elementy.

  •  

  • 10) Test lakieru - Żadna z badanych felg (100% bubel) nie przeszła tzw. testu polimeryzacji. Lakier na tych felgach nie został odpowiednio utwardzony i felgi stalowe zaczynają się już odbarwiać i korodować – przed pierwszym montażem! A o ilości soli która jest świetnym katalizatorem, na polskich drogach nie trzeba przypominać …

  •  

  • 11) Wszystkie badane felgi są dużo cięższe od swoich niemieckich „odpowiedników”. Dla przykładu felga 7965 waży 7,4 kg (+/-5%), podczas gdy jej „chińska wersja” 9,81 kg. To 2 kilogramy więcej dla twojego koła które musi rozpędzić ! 2 kilogramy więcej by wprawić to koło w ruch 2 kilogramy więcej – na pewno stacja pali się ucieszy :)

     

    Jak wycenić bezpieczeństwo ? NIE da się ? Oczywiście że się da, KAŻDY który świadomie kupuje produkty o takich „niedoskonałościach” właśnie to robi.

    Wybierając tańszą „chińską” felgę lub inną z nieznanego pochodzenia, może się zdarzyć, że w efekcie płacąc niższą cenę otrzymują produkt zdecydowanie gorszy, a w niektórych przypadkach, wręcz nienadający się do użycia.

www.kelban.pl swoim klientom oferuje felgi stalowe niemieckiego producenta KFZ który spełnia wymogi standardu TUV.