Budowa felgi

Budowa felgi

 

Budowa felgi

Felga to jeden z elementów nadwozia i zarazem wewnętrzna część koła, na której opiera się wypełniona powietrzem dętka. Zadaniem felgi jest nie tylko utrzymanie samochodu na drodze dzięki tworzeniu kompletnego koła wraz z oponą, ale również wentylowanie układu hamulcowego. Z tego powodu nowoczesne felgi nie są pełnymi obręczami, lecz wyposaża się je w specjalne ramiona, które podczas jazdy działają jak klasyczny wiatrak. W praktyce wykorzystuje się trzy rodzaje felg zależnie od rodzaju samochodów i ich przeznaczenia.

Najpopularniejsze są tzw. alufelgi, wykonane z lekkiego stopu aluminium, a najtrwalsze felgi magnezowe stosowane w samochodach wyścigowych. Klasę pośrednią stanowią felgi stalowe, znacznie mniej popularne z uwagi na ich większy ciężar i podatność na korodowanie.

Elementy konstrukcyjne felgi

W przypadku felg raczej trudno mówić o typowej budowie, bowiem są one produktami czestokroć jednoelementowymi (wystepują felgi np. 3 cześciowe gdzie każdy element moze być wykonany z innego stopu o innych specyficznych właściwościach - stosowane głownie w samohcodach sportowych lub wysokich osiągów). Proces ich powstawania może być zróżnicowany od prostszego i tańszego odlewu po nieco kosztowniejsze, ale gwarantujące bardzo wytrzymały produkt kucie.

Powstająca w formach odlewniczych felga musi jednak zachować konkretny, bardzo sprecyzowany kształt, który warunkuje jej prawidłowe funkcjonowanie i wpływa na parametry jezdne pojazdu. W przekroju poprzecznym przypomina ona nieco nowoczesny łuk sportowy o profilu prostokątnym. Podobnie, jak w przypadku opon felgi mają różne parametry, które sprawiają, że są one przystosowane do konkretnych opon i modeli samochodów.

Do podstawowych elementów warunkujących rodzaj i przydatność felgi, a zarazem składających się na jej budowę zaliczamy:

  • Szerokość felgi – odległość pomiędzy wewnętrznymi krawędziami obręczy podawaną w calach.
  • Płaszczyznę symetrii - linię wyznaczającą połowę szerokości felgi.
  • Średnicę felgi – odległość pomiędzy najdalej od siebie położonymi punktami na zewnętrznych krawędziach, wyrażaną w calach.
  • Płaszczyznę montażową – powierzchnię wewnętrzną otaczającą otwór centralny.
  • Offset lub osadzenie felgi, określane symbolem ET – odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii i powierzchnią montażową. Im mniejszy parametr ET, tym felga bardziej wysunięta na zewnątrz pojazdu. Wartość może też być ujemna.
  • Otwór centralny.
  • Otwory mocujące.

Wybierając odpowiednią felgę należy zwracać uwagę na jej parametry montażowe. Standardowo stosuje się oznaczenie w postaci zapisu: 7x16 5x112 ET35, gdzie 7x16 oznacza podane w calach szerokość i średnice felgi, 5x112 to ilość i rozstaw otworów montażowych, a ET35 to osadzenie felgi. Istotnym jest również układ otworów mocujących. Standardowo produkuje się felgi 4, 5 i 6-otworowe. Liczba dodatkowa to podana w milimetrach średnica okręgu wyznaczanego przez te otwory.