Wszystkie
Klasa Kompakt
Ocena od 40-59 punktów
Klasa Komfort
Ocena od 60-79 punktów
Klasa Prestige
Ocena od 80-100 punktów
Dayton
Dębica
Kormoran
Sava
Vredestein
Uniroyal
BFGoodrich
Barum
Continental
Firestone
Fulda
General
Hankook
Linglong
Nokian
Kleber
Bridgestone
Dunlop
Goodyear
Michelin
Pirelli
Wybierz markę
Wybierz model
Wybierz typ
ABE Filtr

Jak dbać o opony ?

Jak dbać o opony ?

 
Jak pracują opony w trakcie jazdy 2

 

         Czy warto dbać o opony ? Czy są jakieś specjalne metody ich użytkowania które wydłuża ich żywotność?

Aby odpowiedzieć na te pytania należy zwrócić uwagę na to jak opona pracuje w trakcie jazdy (film powyżej) i następnie się zastanowić czy kierowca może coś zrobić aby tak opony nie obciążać ?

Wielu producentów stara się maksymalnie wydłużyć czas eksploatacji opon, starając się dać klientom tysiące kilometrów bezawaryjnej jazdy przy maksimum komfortu i bezpieczeństwa, ale my sami (kierowcy) też mamy na to wpływ.

 

W poniższym tekście postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania.

Zacznijmy od początku – odpowiedzmy sobie na pytanie co wpływa na zużycie opon

  1. fizyka
  2. atmosfera / regionalne warunki atmosferyczne
  3. użytkownicy

opony samochodowe

 opona zniszczona

    

  opona wyeksploatowana (za duże ciśnienie)

 

 opona wyeksploatowana (zbyt niskie ciśnie, agresywna jazda)

Fizyka

Pod tym pojęciem należy rozumieć procesy wynikające się z starzenia opon tzw. wiek opony oraz zużycie i uszkodzenia mechaniczne (odkształcenie,pęknięcia, wybrzuszenia, spękanie gumy opony,przebicie, przetarcie, otarcie)

 

Atmosfera / regionalne warunki atmosferyczne

Szorstkie pojęcie atmosfera w wypadku opon należy zawęzić do specjalnych wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych takich jak bardzo wysoki i niskie temperatury, powodzie, ekstremalna gołoledź, oraz zmienne nawierzchnie. Zatrzymajmy się przy nawierzchniach prze chwilę gdyż ta sama opona na asfalcie, drodze piaszczystej, drodze betonowej, drodze z kostki brukowej, bub drodze alpejskiej ( droga o bardzo porowatej strukturze) będzie się inaczej zachowywała i dodatkowo w inny sposób zużywała na każdej z wymienionych nawierzchni, a to właśnie droga jest naturalnym środowiskiem każdej opony.

 

                                                                              

                                                                                    opony motocyklowe

Błędy użytkownika:

  • styl jazdy.

  • zaniedbanie wynikajcie z braku oględzin opony i felgi po uderzeniu w przeszkodę.

  • wybór opony (ze względu na niższą cenę) o indeksie nośności i/lub prędkości niższych niż zalecane przez producenta tego pojazdu .

  • eksploatacja opon zużytych poniżej wskaźnika zużycia bieżnika.

  • użytkowanie opon w której uprzednio zeszło powietrze a mimo wszystko kontynuowano jazdę z zaniżonym ciśnieniem.

  • obciążenie/przeciążenie pojazdu.

  • stosowanie opon różnego typu i o różnych rozmiarach na jednej osi.

  • brak opon z indeksem C w samochodach dostawczych.

  • ciśnienie: - za niskie/za wysokie

     

Błędy po stronie serwisu

  • pozostawienie starego,wykazującego zużycie zaworu przy wymianie opony.

  • nieprofesjonalna i niedokładna naprawa opony.

  • zakładanie opon na felgi odkształcone, popękane, z wyraźną deformacją w miejscu osadzenie stopki opony.

  • niestosowanie się do zaleceń producenta przy dobieraniu szerokości felgi do rozmiarów felgi (modne opinanie).

  • brak właściwego wyważenia kół po montażu opon.